Art Partout

In september 2000 startte Tomas Nagy ‘Art Partout’ met zes cursisten in een kantoortje van zijn toenmalig reclamebureau in Deventer. Als actief schilder volgende Nagy opleidingen fijnschilderen bij verschillende kunstenaars o.a. in Antwerpen en voor een groot deel als autodidact. Hij heeft een lesprogramma samengesteld in de traditie van de oude meesters.

Het concept sloeg goed aan want het jaar er op was het aantal cursisten al verdubbeld. Voor veel mensen was het een vernieuwing dat je al na enkele lessen zo’n mooi resultaat kon boeken. Dit had vooral te maken met de klassikale aanpak en het uitgebalanceerde didactische lesprogramma.

De academie is gevestigd vlakbij de invalswegen (A-1) van Deventer, makkelijk bereikbaar met auto of openbaar vervoer. Naast de ruime en lichte lokalen biedt de academie de faciliteiten voor een aangenaam verblijf tijdens de lessen. Art Partout is met tegen de 500 cursisten en veertien gekwalificeerde docenten en een aantal kunstenaars als gastdocent, inmiddels uitgegroeid tot de grootste particuliere schilderacademie van Nederland.

Door de landelijke vraag heeft de academie een dependance geopend in Emmen en Lelystad, waar evenals in Deventer de driejarige opleiding wordt aangeboden.

Doelstelling: ‘De doelstelling van Art Partout is om jong en oud kennis te laten maken met realistisch schilderen en tekenen in de traditie van de oude meesters, gebruikmakend van moderne mogelijkheden’.


Tomas Nagy
“In 2000 ben ik uit passie voor het fijnschilderen begonnen met een klein groepje van 6 cursisten. Inmiddels is de academie uitgegroeid tot ca. 500 cursisten en naar 14 docenten.”


Gertiene Post

“Er is niets leukers dan mensen, die nog nooit hebben geschilderd, vol verwondering iets moois te laten schilderen. De lessen zijn helemaal afgestemd op stap-voor-stap werken.”


Louise Wijdemans
“Het is geweldig om met mensen alle mogelijkheden te ontdekken die olieverf biedt. Van kleine fijnschilder oefeningen tot complexere schilderijen.” 


Karen Beers
“Het leren omgaan met olieverf in de fijnste details blijft mij boeien.”


Eric Prinsze
“Sinds 2002 als docent gestart. Mijn achtergrond is tekenaar en grafisch vormgever. Het ambachtelijk schilderen heeft nu mijn volle aandacht. Ik leer nog elke dag.”


Annelies Nijntjes
“Fijnschilderen zit in mijn bloed. Fijnschilder technieken komen steeds weer terug in het realistisch schilderen, als oplossing voor allerlei ‘probleempjes’. Zodat elke textuur mogelijk is.”


René Joosten
“Je leert het meeste door zelf les te geven. Ik ben erachter gekomen dat dat helemaal waar is en het is ook nog heel inspirerend.”



Jeanine Liefkens
“Les geven is uitdagend en je leert er zelf het meest van.”


Hans Jansen
“Nee, ik geef geen schilderles maar zorg bijna sinds de oprichting voor de administratie en boekhouding.” Nee, ik geef geen schilderles maar zorg bijna sinds 2000 voor administratie.


Marijhe Huiskamp
“Als zelfstandig kunstenaar vind ik het heerlijk om ook les te geven aan cursisten van de academie. Het werken met mensen is een grote meerwaarde en geeft veel voldoening.” xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxx

Janneke Versluis
“Het is zo leuk om te werken met wat oudere en met jongere schilders. Het bezig zijn om iets moois te maken, fantastisch!” xxxx xxxxx xxxx xxxx xxx 


Tair Zairov
“Professioneel kunstenaar in portret- en magisch realistisch schilderen. Geeft al vele jaren portretlessen aan de academie.”


Annie van der Maten
“Stilleven en landschap is als professioneel schilder mijn ding. Tijdens het les geven ontdek ik zelf ook steeds weer nieuwe invalshoeken.”  xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx xxxxxxx xxxxxx


Lys Vosselman
“Ik ben in 2016 afgestudeerd aan de Kunstacademie Arnhem met als specialisatie portretschilderen. Hierin geef ik bij Art Partout met veel plezier les.” xxxxx xxxxxx xxxxxx


Gert Koetsier
“Het blijft boeien om les te geven in het ambachtelijk werken met verf. Olieverf biedt telkens weer nieuwe mogelijkheden.” xxxxx xxxx xxxx xxx


Sylvano Martina
“Het is pure passie om te fijnschilderen. Nu ik gepensioneerd ben ga ik er helemaal voor.”